Szukaj przepisu

Dieta warzywna

Pin it

dieta warzywnaDieta warzywa dla oczyszczania i regulacji procesów trawiennych. Jeśli uwielbiasz warzywa, taka dieta na pewno Cię zainteresuje. Dowiedz się więcej na temat jej zasad i efektów.

Warzywa, jako źródło wielu witamin i składników odżywczych, powinny obowiązkowo wchodzić w skład naszego codziennego menu. Dieta warzywna to krótkookresowa dieta oczyszczająca, bazująca jedynie na warzywach. Jest to propozycja żywieniowa skierowana do osób, które w szybkim czasie chcą zrzucić kilka zbędnych kilogramów, a także oczyścić organizm z toksyn.

Ten rodzaj diety warzywnej powinno się stosować od 5 do 10 dni. Dlaczego tak krótko? W trakcie diety można bowiem spożywać jednie warzywa. Jak wiadomo, organizm potrzebuje również składników zawartych na przykład w mięsie czy np. owocach.

Dieta warzywna – zasady

Dieta nie zakłada, ile posiłków dziennie można spożyć. Warzywa można jeść w naprawdę dużych ilościach. Są one doskonałym źródłem błonnika i zawierają niewiele kalorii, dzięki czemu możemy zrzucić kilka zbędnych kilogramów. Warto przypomnieć, że błonnik odpowiada za odpowiednie trawienie, zmniejsza poziom cholesterolu, wspomaga pracę jelit, a także jest naturalną „szczepionką” przeciwko substancjom rakotwórczym.

Po kilku dniach od rozpoczęcia diety możemy dodać do niej kilka składników. Może to być nabiał (masło, jogurt naturalny), chude mięso, gotowana ryba czy nawet chleb razowy. Oczywiście wszystkie dodatki w małych ilościach. Dieta ma bazować na warzywach, a nie nabiale czy chlebie. Warto pamiętać o piciu dużych ilości wody niegazowanej. Herbata czy kawa są dozwolone, jednak w umiarkowanych, rozsądnych ilościach.

ryba z warzywami

Oto lista warzyw, które, ze względu na pozytywny wpływ na nasz organizm, powinny znaleźć się w naszym menu:

  • rzodkiew,
  • brokuł,
  • kapusta,
  • sałata,
  • kalafior,
  • por,
  • marchew,
  • cebula,
  • pietruszka,
  • ogórek,
  • kalarepa,
  • czosnek,
  • burak ćwikłowy.

Zalety diety warzywnej

Tego typu kuracja oczyszczająco-odchudzająca jest tania i niezwykle prosta. Dieta bogata w witaminy i istotne składniki odżywcze pozwoli nam zrzucić nawet 5 kilogramów w ciągu kilku dni.

Wady kuracji warzywnej

Nie powinno się stosować diety dłużej niż 10 dni, gdyż nasz organizm potrzebuje również takich składników odżywczych, których warzywa nie są w stanie nam zapewnić w odpowiedniej ilości. Kuracja jest niskoenergetyczna, dlatego po kilku dniach możemy czuć się nieco senni. Niestety, po zakończeniu diety może wystąpić efekt jo-jo.

Dieta warzywna – przykładowe menu

sałatka ziemniaczana

Śniadanie:

sałatka ze świeżych warzyw/omlet z warzywami/pasztet warzywny z kromką chleba/ sałatka z ogórka, pomidora, sałaty z dodatkiem jajka i oliwy z oliwek,

Drugie śniadanie:

sok z warzyw/sałata ze świeżych warzyw/sałatka ziemniaczana,

Obiad:

pieczona ryba z gotowanymi ziemniakami/zupa jarzynowa/zupa cebulowa z grzankami/zupa selerowa,

Podwieczorek:

jogurt naturalny z otrębami,

Kolacja:

duża porcja różnych warzyw/ziemniaki z pomidorami i papryką/ gotowane na parze brokuły z dodatkiem oliwy z oliwek/sałatka pomidorowo-pieczarkowa w ostrym sosie.

Istnieje również inny typ diety warzywnej, a mianowicie: dieta warzywno-owocowa.

Dieta ta została opracowana przez dr Ewę Dąbrowską. Kuracja zakłada, że podstawą menu mają być właśnie warzywa i owoce. Wymienia się nawet korzyści tego typu nawyku żywieniowego:

  1. stabilizacja ciśnienia krwi i poziomu cukru,
  2. usprawnianie wydalania toksyn z organizmu,
  3. regulacja pracy przewodu pokarmowego,
  4. likwidacja zapasu tłuszczów itd.

Dieta bogata jest w niskoenergetyczne warzywa i owoce, które są skarbnicą mikro- i makroelementów, witamin, błonnika czy przeciwutleniaczy. Uczucie głodu jest ponoć nieznane w przypadku tej kuracji, gdyż można swobodnie jeść tyle owoców i warzyw, ile tylko chcemy.

Przepisy i porady godne polecenia:

Komentarze:

  1. gruszka pisze:

    Skoro już można dodawać tłuszcz w postaci oliwy, a kuracja ta ma zadanie m.in. obniżyć cholesterol, to lepiej jest wybrać olej rzepakowy, który ma więcej kwasów omega-3 wpływających korzystnie na poziom cholesterolu we krwi.

  2. huh pisze:

    a kawe herabate mozna pic ???

  3. Kapitan Cook pisze:

    W ograniczonych ilościach i herbatę raczej zieloną

  4. patkaj112 pisze:

    A czy jest jakaś zasada co do wprowadzania do jadłospisu owoców? Bo jakoś nie mogę nigdzie znaleźć takiego jasnego stwierdzenia typu: od 3 dnia.

  5. Kapitan Cook pisze:

    Można zrobić z niej dietę mieszaną taką jak tu:http://www.codogara.pl/9231/dieta-warzywno-owocowa/
    Owoce można wtedy wprowadzić od pierwszego dnia. Związki oraz witaminy zawarte w warzywach i owocach są podobne zatem można od 1 dnia

  6. Lulka pisze:

    Mam pytanko.. czy mozna napewno jesc wszystkie warzywa w nieograniczonych ilosciach? :) a jak to sie ma do np. warzyw z puszki typu: groszek, kukurydza, fasola..

  7. Kapitan Cook pisze:

    Oczywiścje w rozsądnych ilościach

  8. ja pisze:

    Ogórek z pomidorem na śniadanie? Przecież te dwa warzywa się nie znoszą! Okradają się z witamin. Poza tym surowizna na śniadanie może spowodować dolegliwości żołądka i wątroby, zwłaszcza wyżej wymienione połączenie. jeszcze coś: gotowana marchew jest tucząca, więc lepiej zjeść ją na surowo, choć w zupie, w małych ilościach jest ok. A brokuł lepiej smakuje z wody, krótko gotowany, zalany wrzątkiem. Gotowany na parze bywa gorzki i traci estetyczny wygląd

Skomentuj


9 + = jedenaście