Zdrowe jedzenie – Zasady


Zasady zdrowego odżywiania dla wielu wydają się niezwykle uciążliwe, a wręcz niemożliwe do przestrzegania. Chciałabym jednak obalić ten mit. Jeśli chcesz zadbać o dobrą kondycję swojego organizmu, dobre samopoczucie i zgrabną sylwetkę, zdrowe jedzenie wcale nie oznacza męki głodzenia się i drastycznego przestrzegania jadłospisu ustalonego z góry. Podstawowe zasady zdrowego odżywiania są bardzo proste, a regularne stosowanie się do nich sprawi, że okryjesz w sobie pokłady energii, które wcześniej mogły wydawać Ci się niemożliwe do osiągnięcia.

Zdrowe jedzenie

Oto 10 zasad zdrowego jedzenia. Zacznij żyć w zgodzie z nimi już dziś!

1. Jedz w regularnych odstępach 4 – 5 niedużych posiłków dziennie. Nigdy nie zapominaj o śniadaniu – to najważniejszy posiłek, który zapewni Ci niezbędną dawkę energii na cały dzień. Jeżeli pomiędzy posiłkami będziesz odczuwał głód decyduj się tylko na małe i zdrowe przekąski w postaci owoców lub warzyw.

2. Niech Twoja dieta będzie możliwie jak najbardziej urozmaicona. Spożywaj produkty zarówno pochodzenia roślinnego, jak i zwierzęcego.

3. Jedz przynajmniej 5 porcji warzyw i owoców dziennie.

4. Jedz jak najwięcej ryb i roślin strączkowych. Jak najczęściej zastępuj mięso rybami, w szczególności morskimi, gdyż zawierają najwięcej cennych składników. Najlepsze będą więc śledzie, łososie, makrele, sardynki, tuńczyk.

5. W każdym Twoim posiłku powinny być zawarte produkty zbożowe. Są one bogate w błonnik. Jeśli chleb, to tylko razowy. Sięgaj też po pełnoziarniste kasze i płatki.

6. Zawsze wybieraj niskotłuszczowe produkty nabiałowe. Sięgaj po chude lub półtłuste mleko, twarogi i sery, pij jogurty nisko tłuszczowe, najlepiej naturalne, nie owocowe, gdyż zawierają one cukier lub inne substancje słodzące.

7. Wybieraj tylko chude mięso. Widoczny tłuszcz zawsze usuwaj. Ograniczaj spożycie czerwonego mięsa, nie daj się skusić na tłuste dania mięsne, tłuste wędliny i kiełbasy.

8. Ograniczaj spożycie soli kuchennej, cukru, słodyczy i alkoholu. Staraj się nie przyprawiać potraw solą, ale wybieraj zioła. Cukier zastępuj miodem.

9. Unikaj spożywania tłuszczu pochodzenia zwierzęcego, a wybieraj ten pochodzenia roślinnego. Używaj więc oliwy z oliwek, oleju: rzepakowego, słonecznikowego, sezamowego, kokosowego. Wybieraj tylko margaryny wysokiej jakości, zawierające nienasycone kwasy tłuszczowe. Aby zachować smak oraz wartości odżywcze potraw i nie obciążać wątroby, przestaw się na gotowanie na parze – pokochasz to.

10. Pij dużo, dużo wody. Staraj się wypijać dziennie przynajmniej 2 litry tego płynu. Sięgaj także po soki, ale tylko te świeżo wyciskane. Pij również fermentowane, nisko tłuszczowe produkty mleczne, takie jak kefir, czy maślanka.

Dodatkową zasadą, obowiązkową i najważniejszą, jest regularny ruch. Stawiaj na wysiłek fizyczny i staraj się codziennie zrobić coś dla swojego ciała. Nieważne jak idealnie byś się odżywiał, leniuchując codziennie, nigdy nie osiągniesz pełni zdrowia. Mimo że bardzo ważne jest sięganie tylko i wyłącznie po zdrową żywność, niestety, samym zdrowym jedzeniem nie zyskasz lepszej kondycji swego ciała.

5.00 avg. rating (94% score) - 1 vote