Szukaj przepisu

Dieta śródziemnomorska

Pin it

dieta śródziemnomorskaDieta śródziemnomorska jest jedną z najpopularniejszych diet. Zainteresowanie nią nie bierze się jednak z całą pewnością znikąd. 

Niewiele innych diet posiada tak dużą i – co najważniejsze – potwierdzoną naukowo skuteczność, co dieta śródziemnomorska.

Charakterystyka diety śródziemnomorskiej

Jak nietrudno się domyślić, powstała w oparciu o kulinarną tradycję narodów żyjących w basenie Morza Śródziemnego.

Naukowcy zauważyli, że to właśnie mieszkańcy takich krajów jak Grecja, Włochy, Malta czy kraje bałkańskie najrzadziej na Starym Kontynencie zapadają na choroby nowotworowe oraz serca – dlatego też bliżej przyjrzeli się sekretom kuchni śródziemnomorskiej.

W roku 1956 przeprowadzili słynne badanie, które ostatecznie potwierdziło ich przypuszczenia, w związku z czym opracowano pierwszą wersję diety śródziemnomorskiej, która później była wielokrotnie modyfikowana i w ciągu pół wieku zdobyła olbrzymią popularność i uznanie nie tylko w Europie, ale również poza jej granicami. Stosuje się ją głównie jako narzędzie w profilaktyce chorób serca, wieńcowych oraz nowotworowych i jako taka przynosi naprawdę dobre skutki.

Lekarze są zdania, że jej regularne i odpowiednio długie stosowanie potrafi zmniejszyć ryzyko zapadnięcia na któreś z opisanych schorzeń o kilkadziesiąt procent, co jest chyba najlepszym argumentem świadczącym o tym, że warto ją stosować.

Składniki diety i zalecenia

Dieta śródziemnomorska opiera się głównie na stosowaniu pokarmów, które zawierając jak najmniejsze ilości kwasów nasyconych, dostarczają naszemu organizmowi jak najwięcej kwasów nienasyconych. Są to między innymi pieczywo pełnoziarniste, które posiadają niski indeks glikemiczny czy rośliny strączkowe takie jak ciecierzyca, fasola, bób czy soczewica. Niezwykle ważnymi składnikami diety śródziemnomorskiej są także ryby, owoce morza oraz lekkie i chude mięsa.

Smażenie w diecie śródziemnomorskiej jest stosowane jak najrzadziej, a jeśli już jest to konieczne, stosuje się do tego pochodzącą z tego właśnie regionu oliwę z oliwek. Ważnym elementem diety śródziemnomorskiej są także produkty bogate w błonnik. Wbrew pozorom w diecie śródziemnomorskiej unika się stosowania czerwonego wina oraz innych alkoholów – nawet przysłowiowy kieliszek do obiadu nie jest wskazany, ze względu na to, że alkohol podnosi ciśnienie – a właśnie nadciśnienie jest jednym ze schorzeń, przeciwko którym została opracowana.

Chcąc zadbać o swoje zdrowie i uchronić się przed wieloma schorzeniami poprzez przejście na dietę śródziemnomorską, warto zapoznać się z przykładowym jadłospisem na jeden dzień – dzięki temu będziemy mogli łatwiej opracować swoje własne menu na pozostałe dni tygodnia.

Menu w diecie śródziemnomorskiej

I śniadanie

Na śniadanie powinniśmy zjeść jedną bądź dwie kromki razowego, pełnoziarnistego pieczywa. Posmarować je możemy cienką warstwa margaryny, a obłożyć połową jajka ugotowanego na twardo oraz plasterkiem bądź dwoma chudej wędliny.

II śniadanie

Drugie śniadanie może składać się z jogurtu naturalnego, do którego dodatkiem będzie świeży owoc – na przykład brzoskwinia.

Obiad

Obiad może składać się z przyrządzonego w sposób dietetyczny mięsa i warzyw – świetnym sposobem na ich połączenie może być przygotowanie szaszłyku z mięsa drobiowego, czerwonej papryki oraz cebuli, które skropimy niewielką ilością oleju lnianego lub oliwy z oliwek, tłoczonej na zimno. Do obiadu spożyć możemy na przykład brązowy ryż wraz surówką przyrządzoną z sałaty, ogórków i kiełków. Samo mięso możemy natomiast zastąpić równie cennymi i bogatymi w białko roślinami strączkowymi  – spróbuj przyrządzić pyszne kotlety z soczewicy.

Dietetyczne kotlety z soczewicy

Podwieczorek

Podwieczorek nie powinien być zbyt obfity – w zupełności wystarczy jeden owoc, na przykład jabłko.

Kolacja

Kolacja nie może być zbyt ciężka. Składać się na nią mogą na przykład: 2 cienkie kromki chleba typu graham (lub chrupkiego pieczywa kukurydzianego), dwóch plasterków szynki i dwudziestu dg odpowiednio przygotowanej sałatki – która zaś będzie bardziej odpowiednia niż sałatka grecka?

Przepisy i porady godne polecenia:

Komentarze:

  1. Zuzanna pisze:

    Myślę, że kanapka z szynką nie ma nic wspólnego z dietą śródziemnomorską. Zasady tej diety oparte są na sposobie żywienia mieszkańców Grecji i południowych Włoch ok. roku 1960. Nie jadali oni przetworzonego mięsa. Zgodnie z zaleceniami diety śródziemnomorskiej czerwone mięso należy jeść w małych ilościach, najlepiej raz na miesiąc. Bardziej bym tu widziała kanapkę z pastą z fasoli.

Skomentuj


osiem × = 72