Dorsz – ryba, którą warto gościć na stole


Zdrowe odżywianie ma ogromne znaczenie. Wpływa nie tylko na to jak się czujemy i wyglądamy, ale również na nasze zdrowie. W trosce o prawidłowe funkcjonowanie naszego organizmu powinniśmy więc zadbać o to, by w naszej diecie nie brakowało mięsa ryb. Niestety, wiele polskich rodzin unika ich spożywania. Wynika to często z niewiedzy, które z gatunków ryb są jednocześnie smaczne i zdrowe. Tymczasem odpowiedź jest prosta. Jedną z ryb, którą warto regularnie spożywać jest dorsz. Poznajmy więc jego zalety.

Co warto wiedzieć o dorszu?

Dorsz to drapieżna ryba morska. Występuje w naszym Bałtyku (dorsz bałtycki), ale także w wodach Oceanu Atlantyckiego i w północnych morzach Europy. Jego standardowa wielkość to ok. 30-80 cm i ok. 2 kg wagi. Maksymalna wielkość dorsza bałtyckiego może jednak dojść aż do 1,3 m. Dorsze żywią się mniejszymi rybami głównie makrelami, małymi śledziami i narybkiem. Jest to jedna z najłatwiej dostępnych ryb w naszym kraju. Jej połowem zajmuje się bowiem większość nadbałtyckich kutrów.

 

Dorsz – sprawdź w Makro.pl

Jakie właściwości ma mięso z dorsza?

Jedzenie mięsa z dorsza to dobra decyzja żywieniowa. Znajdziemy w nim bowiem wiele cennych substancji i składników, które mają pozytywny wpływ na funkcjonowanie naszego organizmu. W mięsie dorsza znajdziemy dużo białka oraz selenu, pierwiastka który wpływa na wzmocnienie odporności. Nie brakuje w nim także witamin z grupy B usprawniających pracę układu nerwowego, witamin A i E, które pozwalają cieszyć się młodą i piękną skórą oraz witaminy PP, która korzystnie wpływa na obniżanie poziomu cholesterolu.

To jednak nie wszystkie zalety tej ryby. Tą, na którą warto zwrócić szczególną uwagę jest wysoka zawartość w mięsie kwasów omega-3 i omega-6. Kwasy te poprawiają pamięć i zapobiegają chorobom serca. Mają tez pozytywne działanie na pracę nerek oraz wątroby. Co równie ważne, szczególnie dla osób, które dbają o linię, mięso z dorsza jest mięsem niskokalorycznym. W 100 g znajduje się bowiem jedynie ok. 80 kalorii.

Ryba na wiele sposobów

Chcąc wprowadzić dorsza do diety swojej i swojej rodziny zastanawiamy się często w jaki sposób możemy podawać tą rybę by była smakowita i zdrowa. Jedno jest pewne – sposobów jest mnóstwo, każdy z nas może więc znaleźć coś dla siebie. Świeże ryby możemy z powodzeniem grillować z ziołami lub zapiekać. Dobrze smakują również smażone na niewielkiej ilości tłuszczu i skropione cytryną. Jeśli nie przepadamy za rybami ościstymi zdecydujmy się na filet z dorsza. Dzięki temu przyjemność jedzenia będzie jeszcze większa.

Od czasu do czasu warto również sięgnąć po wędzoną rybę. Doskonale sprawdzi się jako dodatek do warzywnych sałatek czy też past kanapkowych. Z powodzeniem możemy spróbować również wykonania pysznej i sycącej zupy rybnej. Tłuste mięso dorsza doskonale się do tego nadaje. Każdy może więc znaleźć dania, które smakują jemu i jego rodzinie.

Jak więc widać dorsz bałtycki to jedna z najzdrowszych polskich ryb, która nie tylko smakuje wybornie, ale również jest w stanie zaspokoić potrzeby naszego organizmu. Warto więc eksperymentować z mięsem z dorsza. Tym bardziej, że przyrządzanie go na różne sposoby nie jest obecnie niczym trudnym. Przekonało się o tym już wiele osób.

5.00 avg. rating (96% score) - 2 votes