Oleje i ich rola w zdrowej diecie


Moda na zgrabną sylwetkę oraz na prowadzenie zdrowego stylu życia sprawiły, że na oleje zaczęliśmy spoglądać w nieco bardziej krytyczny sposób. Wiadomo przecież, że ich nadmiar w diecie może prowadzić do wielu poważnych problemów ze zdrowiem. Jaka jest prawda? Czy naprawdę musimy się go wystrzegać? Oto kilka informacji na ten temat.

oleje i oliwy w różnych butelkach

Niewolno zapominać, że olej jest podstawą każdej zdrowej diety i już niewielkie ilości tego produktu mogą mieć bardzo dobry wpływ na ogólny stan naszego zdrowia. Jak zatem wykorzystywać olej w swej kuchni? Co robić, by dieta z jego udziałem faktycznie była dietą przyjazną dla naszych organizmów?

Podstawa to wybór takiego oleju, który ma największe właściwości odżywcze. Najzdrowszy olej, którym zachwycał się nawet Homer, to oliwa z oliwek. Jest ona cennym składnikiem zdrowej diety, a to ze względu na zawartość sporych ilości fosforu, potasu i żelaza.

Olej taki jest jednocześnie doskonałym źródłem witamin z grupy B oraz witamin A, C oraz E. Oliwa z oliwek ceniona jest również ze względu na zawartość przeciwutleniaczy, które mogą chronić nas przed problemami związanymi z chorobami jelita grubego oraz rakiem piersi. Olej ten wpływa też bardzo dobrze na układ pokarmowy, a więc łatwo można dostrzec, że oliwa z oliwek niesie ze sobą całą masę korzyści dla naszego zdrowia.

Olejem, którym możemy się delektować bez obaw o zdrowie, jest również olej rzepakowy. Dieta z jego udziałem może mieć bardzo dobry wpływ na układ krążenia oraz na serce. Dumą tego oleju jest wysoka zawartość kwasów omega – 3, które są cenione za skuteczną ochronę przed zawałem oraz za to, że skutecznie wspierają codzienną pracę naszego mózgu.

W oleju tym można również znaleźć spore ilości witaminy E, pomagającej w profilaktyce chorób nowotworowych oraz opóźniającej skutki procesu starzenia się. Nasza dieta może też sporo zyskać w chwili, gdy pojawi się w niej olej lniany. I on jest cennym źródłem kwasów omega-3.

W walce ze złym cholesterolem może się z kolei doskonale sprawdzić olej z orzechów włoskich, podczas gdy cennym źródłem przeciwutleniaczy będzie olej z pestek z winogron. A jakie oleje można wykorzystać do smażenia? Tu najlepszym rozwiązaniem będzie olej sezamowy, który również powinien zagościć w naszej spiżarni. Oprócz tego warto zwrócić uwagę na olej kokosowy, który ma dodatkowo właściwości antyseptyczne i antygrzybiczne – nie zawiera praktycznie w ogólne cholesterolu, dlatego jeśli chcesz zrobić przepis, który wymaga użycia tłuszczu np. smażone kotlety, zupa gulaszowa, albo bigos to ten olej będzie idealnym rozwiązaniem.

5.00 avg. rating (94% score) - 1 vote