Domowa spiżarnia – jak przechowywać żywność


Chcesz przedłużyć sobie lato i pogodną, złotą jesień? Zadbaj o odpowiednie przechowywanie świeżych produktów. Marynuj, kiś, susz! Podpowiadamy, w jaki sposób cieszyć się właściwościami zdrowotnymi warzyw również poza sezonem.

Marynata

Marynata to płynna mikstura nadająca produktom aromatu, ponieważ do cieczy takiej jak olej, oliwa, ocet, wino dodaje się zioła. Tak naprawdę tylko nasza wyobraźnia jest ogranicznikiem do tego, jakie smaki chcemy zakląć w domowych specjałach. W inny sposób jednak marynujemy mięso przeznaczone do dalszej obróbki cieplnej (np. karkówkę), a inaczej traktujemy warzywa i grzyby.

Nie musicie kupować przetworzonej papryki w sklepie, możecie przygotować ją samodzielnie: potrzebujecie 1 litr wody, 180 ml octu 10%, odrobinę soli, cukru, oliwy, czosnku, ziela angielskiego oraz liścia laurowego. Sposób wykonania krok po kroku znajdziecie tu i jest prostszy niż myślicie:

http://www.codogara.pl/11606/marynowana-papryka/

marynowane_grzyby

Grzyby obniżają poziom złego cholesterolu, przez co chronią nas przed chorobami serca. Marynowane, stanowią świetny akompaniament do wędlin i sałatek. Będą doskonałym dodatkiem każdego stołu wigilijnego i sylwestrowego. Wystarczy, że już dziś zaopatrzycie się m.in. w cebulę i kwasek cytrynowy. Swoje słoiki pełne grzybów przygotujecie w zaledwie 45 minut.

http://www.codogara.pl/11465/grzyby-marynowane/

Konserwacja oliwą

Przepis na suszone pomidory pochodzi z Włoch. Warzywo w tej wersji świetnie uzupełnia się z jajkami czy kozim serem. Dodaje śródziemnomorskiego aromatu na naszym stole. Do suszenia najlepiej nadają się pomidory podłużne. Wycinamy z nich serca, a następnie suszymy w piekarniku ustawionym na niską temperaturę (60-70 stopni). Gdy się zmniejszą i utracą większość wilgotności, posypujemy je ulubionymi ziołami, możemy dodać też czosnek, a następnie przekładamy do słoików (75% wysokości) i zalewamy gorącym olejem roślinnym. Słoiki ustawiamy pokrywkami w dół. Nie wymagają żadnej dodatkowej akcji.

suszone_pomidory

Słodkie przetwory

Czy wiecie, czym się różni dżem od konfitury? Konfitura to najpiękniejsze, całe owoce w bardzo słodkim syropie. Na kilogram owoców wykorzystuje się nawet kilogram cukru i poddaje się je bardzo powolnej obróbce termicznej.

Dżem przygotowuje się poprzez gotowanie całych, ale też i rozdrobnionych owoców z cukrem. Marmoladę natomiast się zasmaża i tym się ona różni od dżemu. Marmoladę można wykorzystać do wypieków – nie radzimy robić tego samego z dżemem (bo się rozgotuje)!

konfitura

Blanszowanie i mrożenie

Produkty takie jak szpinak, fasolkę szparagową, brokuły, groszek cukrowy możemy zblanszować, czyli poddać je krótkotrwałej obróbce termicznej, zanurzając oczyszczone (i kilkukrotnie umyte) warzywa we wrzącej wodzie na ok. 30 sekund. Następnie błyskawicznie chłodzimy warzywa. Tak przygotowany szpinak możemy zamrozić. Jest to jednak czasochłonne, gdyż nie chcemy, żeby liście się posklejały i… każdy liść musimy układać osobno.

Suszenie

Suszyć możemy grzyby i owoce. Jak wybrać najlepsze grzyby? Zasadniczo do suszenia najlepiej nadają się te mające gąbkę pod kapeluszem, a więc borowiki, pogrzybki. Nie myjemy ich, tylko oczyszczamy z piasku. Następnie możemy osuszyć je słońcu, w specjalnej suszarce lub w piekarniku w niskiej temperaturze (podobnie jak pomidory). Możemy je przechowywać w szczelnie zamkniętych słoikach lub – na krótką metę – w papierowych torbach.

suszone_owoce

Z kolei owoce w pierwszej kolejności musimy zamoczyć na chwilę we wrzątku. Twarde owoce takie jak jabłka suszymy najpierw w piekarniku w wysokiej temperaturze (70 stopni), a kończymy w niższej (ok. 50 stopni), natomiast miękkie owoce takie jak śliwki traktujemy odwrotnie – zaczynamy od 45, a w dalszej fazie procesu zwiększamy temperaturę do 60 stopni.

Większość z podanych technik wymaga naprawdę niewiele pracy i czasu, a możecie przygotować samodzielnie zapasy, za które podziękują wam w zimie wasze zdrowie i… wasz portfel!

5.00 avg. rating (96% score) - 4 votes