Sezonowo jest zdrowo – oczyszczajaca dieta warzywna


Uwielbiacie warzywa? Dieta warzywa to sposób na oczyszczenie i regulację procesów trawiennych. Jeśli jesteście fanami kuchni jarskiej, taka dieta z pewnością was zainteresuje. Pragniecie dowiedzieć się więcej na temat jej zasad oraz efektów? Zapraszam do artykułu!

kosz-warzyw

Warzywa, jako źródło wielu witamin i składników odżywczych, powinny obowiązkowo wchodzić w skład naszego codziennego menu. Dieta warzywna to krótkookresowa dieta oczyszczająca, bazująca głównie na warzywach. Jest to propozycja żywieniowa skierowana do osób, które w szybkim czasie pragną zrzucić kilka zbędnych kilogramów, a także usunąć z organizmu zalegające toksyny.

Ten sposób żywienia można bezpiecznie stosować od 5 do 10 dni. Dlaczego tak krótko? Ponieważ będąc na tej diecie spożywamy jednie warzywa, a jak wiadomo, nasz organizm potrzebuje również innych składników odżywczych, witamin i mikroelementów, które zawarte są w mięsie, owocach czy węglowodanach.

pomidor

Dieta warzywna – zasady

To kolejna dieta jakościowa, bowiem nie zmusza nas do liczenia kalorii oraz nie zakłada, ile posiłków dziennie powinniśmy spożyć. Warzywa można jeść w naprawdę dużych ilościach – są one doskonałym źródłem błonnika, który jest głównym sprzymierzeńcem odchudzania. Ponadto ich niewielka zawartość kaloryczna korzystnie wpływa na jakość dietetycznego menu. Warzywa zmniejszają również poziom cholesterolu.

Po zakończeniu oczyszczającej kuracji powinniśmy stopniowo wzbogacać swój jadłospis o inne składniki, pamiętając aby włączać je stopniowo. Mogą to być przetwory mleczne (jogurt naturalny, kefir, sery), chude mięso, gotowana ryba czy nawet chleb razowy. Oczywiście wszystkie dodatki w małych ilościach. Dieta ma bazować na warzywach, a nie nabiale czy chlebie. Warto pamiętać o piciu dużych ilości wody niegazowanej. Herbata czy kawa są dozwolone, jednak w umiarkowanych, rozsądnych ilościach.

Oto lista warzyw, które, ze względu na pozytywny wpływ na nasz organizm, powinny znaleźć się w naszym menu:

  • rzodkiew,
  • brokuł,
  • kapusta,
  • sałata,
  • kalafior,
  • por,
  • marchew,
  • cebula,
  • pietruszka,
  • ogórek,
  • kalarepa,
  • czosnek,
  • burak ćwikłowy.

marchewki

Zalety diety warzywnej

Tego typu kuracja oczyszczająco-odchudzająca jest tania i niezwykle prosta. Dieta bogata w witaminy i istotne składniki odżywcze pozwoli nam zrzucić nawet 5 kilogramów w ciągu kilku dni.

Wady kuracji warzywnej

Nie powinno się stosować diety dłużej niż 10 dni, gdyż nasz organizm potrzebuje również takich składników odżywczych, których warzywa nie są w stanie nam zapewnić w odpowiedniej ilości. Kuracja jest niskoenergetyczna, dlatego po kilku dniach możemy czuć się nieco senni. Niestety, po zakończeniu diety może wystąpić efekt jo-jo.

owoce

Dieta warzywna – przykładowe menu

Śniadanie:

sałatka ze świeżych warzyw/omlet z warzywami/pasztet warzywny z kromką chleba/ sałatka z ogórka, pomidora, sałaty z dodatkiem jajka i oliwy z oliwek,

Drugie śniadanie:

sok z warzyw/sałata ze świeżych warzyw/sałatka ziemniaczana,

Obiad:

pieczona ryba z gotowanymi ziemniakami/zupa jarzynowa/zupa cebulowa z grzankami/zupa selerowa,

Podwieczorek:

jogurt naturalny z otrębami,

Kolacja:

duża porcja różnych warzyw/ziemniaki z pomidorami i papryką/ gotowane na parze brokuły z dodatkiem oliwy z oliwek/sałatka pomidorowo-pieczarkowa w ostrym sosie.

Istnieje również inny typ diety warzywnej, a mianowicie: dieta warzywno-owocowa.

Dieta ta została opracowana przez dr Ewę Dąbrowską. Kuracja zakłada, że podstawą menu mają być właśnie warzywa i owoce. Wymienia się nawet korzyści tego typu nawyku żywieniowego:

  1. stabilizacja ciśnienia krwi i poziomu cukru,
  2. usprawnianie wydalania toksyn z organizmu,
  3. regulacja pracy przewodu pokarmowego,
  4. likwidacja zapasu tłuszczów itd.

cebula-dymka

Dieta bogata jest w niskoenergetyczne warzywa i owoce, które są skarbnicą mikro- i makroelementów, witamin, błonnika czy przeciwutleniaczy. Uczucie głodu jest ponoć nieznane w przypadku tej kuracji, gdyż można swobodnie jeść tyle owoców i warzyw, ile tylko chcemy.

5.00 avg. rating (94% score) - 1 vote